استرس

هوالله الربی
" استرس"

پاسخ فیزیولوژیکی بدن به هر نوع  تقاضای سازگاری درونی یا جسمانی از آن را استرس می گویند.
استرسورها عبارتند از همه  تقاضاهای درونی یا جسمانی  از بدن مثل : در هوای گرم ورزش کردن باعث تحریک غدد می شود و باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می شود ( اضافه دمای بدن با استرس از بین می رود . استرس همیشه هم منفی نیست)
غذا را دهان می گذاریم بزاق ترشح می شود (به هر پاسخی که توسط روان یا جسم داده می شود را استرس می گویند.
" یکی از مهمترین استرس های موجود: جستجوی همدم به هنگام تنهایی"
تنها علاج رهایی از استرس، مرگ است. مرگ ، آزادی کامل از فشار روانی است.
فشار روانی خوشایند را دسترس می گویند مثل میل به پیدا کردن یک همدم
فشارهای روانی در همه جا با درجات مختلف حضور دائمی دارد. یکی از فشارهایی که برای ما مهم است ناکامی ، احساس تحت فشار بودن و تعارض است.
همه ی ما ناکامی را تجربه کرده ایم : راه رسیدن به هدف خواستنی بسته می شود یا به تأخیر می افتد .
ناکامی خفیف: امتحان ضعیف دادن ناکامی است.
ناکامی شدید : طلاق ( ناکامی عشقی) – فریب خوردن – اخراج از دانشگاه یا کار
در ناکامی ها موانع گوناگونی سر راه است:
1)    موانع بیرونی فیزیکی: راه بندان و ترافیک ، خشکسالی
2)    موانع بیرونی اجتماعی: امر و نهی والدین یا معلمان ، آداب و سنت دست و پا گیر
موانع درونی زمانی حادث می شود که آنچه مانع دستیابی فرد به هدف و خشنودی اش می شود از کم وکاستی های خود شخص سرچشمه بگیرد.یکی از مهم ترین موانع درونی ناکامی ها خجالتی بودن است
احساس تحت فشار بودن: وقتی به فردی مسئولیتی داده می شود که بیش از اندازه توانایی های او را در بر می گیرد دچار تحت فشار می شود.
تعارض: منفی است چون فرد نمی تواند درست تصمیم بگیرد.
تعارض یک حالت هیجان منفی است که به علت ناتوانی فرد در انتخاب ، دست کم یک یا دوهدف ناسازگار به وجود می آید.
تعارض جاذب – جاذب=
وقتی می خواهیم از دو راه حل مساعد یکی را انتخاب کنیم دچار تعارض می شویم.( در آن واحد یک دوست را به سینما دعوت کرده و یک دوست را به مهمانی دعوت کرده)
هر انتخاب نتیجه مثبتی دارد ولی طولانی شدن تصمیم گیری باعث بروز عوامل فشارزا می شود.
 تعارض دافع – دافع=
بین دو وضعیت ناخوشایند هر وقت بخواهیم انتخاب کنیم حالت دافع – دافع پیش می آید و فشار روانی خیلی بالا به وجود می آید.
تعارض جاذب – دافع =
فرد در موقعیتی قرار دارد که مجبور می شود بر چیزی رضایت دهد که هم پیامدهای خوشایند وهم پیامدهای ناخوشایند دارد. مثلا خوردن شیرینی در لحظه اول خوشمزه است ولی در طولانی مدت سبب چاقی می شود.
تمام کسانی که ازدواج می کنند تعارض جاذب – دافع را احساس می کنند.
برای موفقیت در مورد این تعارض ، باید در مورد تصمیم گیری انعطاف پذیری داشته باشیم.
در تعارض جاذب – دافع به هدف نزدیکیم. هر دو تمایل بالاست اما سرعت تمایل به دافع شدیدتر و سریع تراست.
شدیدترین حالت تردید زمانی حادث می شود که این ها روی هم قرار می گیرد و میزان تصمیم گیری در رابطه با انجام مسأله ای انسان را به تردید می اندازد.
ناکامی ها ، تحت فشار بودن ها و تعارضات زندگی نتیجه گرفته از وقایع رخدادهای زندگی است. این وقایع نه تنها شامل دگرگونی های زندگی می شود بلکه گرفتاری های روزمره زندگی را هم در بر می گیرند.
در طول زندگی همه ما با تغییرات و رویدادهای مهم خوشایند و ناخوشایند روبرو می شویم که زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهد و باید با آنها سازگار شویم .
پدیده فشارهای روانی:
گرفتاری های به ظاهر بی معنا و کم اهمیت مثل گم کردن کلید ، ایستادن در صف اتوبوس ، پرداخت به موقع قبوض و...  . اینها عواملی هستند که بهداشت روانی را بر هم میزنند . افرادی که بیشتر گرفتارند با پدیده های روزانه در دو حالت افزایش سردرد و عفونت گلو استرس را نشان می دهند. درد مفاصل و آنفولانزا هم دیده می شود.
دیده شده است که با افزایش رویدادهای مهم ، گرفتاری های روزانه نیز افزایش می یابد.
اعصاب سمپاتیک با این فشارها تحریک می شود و ضربان قلب افزایش پیدا می کند .  فشار خون بالا می رود ، رگ ها منقبض می شود ، آدرنالین و کورتیزول پخش می شود و چربی به جریان خون اضافه می شود . انرژی لازم برای فرار یا مبارزه تأمین می شود .
تکرار واکنش های مبارزه یا فرار باعث ایجاد آسم می شود.
43 مورد از واقعه های فشارزای زندگی بر اساس نظریه های توماس هلمز و ریچارد راهه:
•    مرگ همسر = 100 امتیاز
•    طلاق = 73 امتیاز
•    جدایی بدون طلاق از همسر = 65 امتیاز
•    بازداشت در زندان = 63 امتیاز
•    مرگ یک عضو نزدیک خانواده = 63 امتیاز
•    بیماری یا جراحت شدید خود فرد = 53 امتیاز
•    ازدواج در زندگی= 50 امتیاز
•    اخراج از کار = 45 امتیاز
•    آشتی مجدد با همسر = 45 امتیاز
•    بازنشستگی = 44 امتیاز
•    تغییر در سلامتی اعضای خانواده = 40 امتیاز
•    حاملگی = 39 امتیاز
•    اضافه شدن یک فرد جدید به خانواده = 38 امتیاز
•    تغییرات شغلی = 37 امتیاز
•    تغییر در وضع مالی = 37 امتیاز
•    مرگ یک دوست نزدیک = 35 امتیاز
•    تغییر نوع فعالیت شغلی = 31امتیاز
•    تغییرات در تعداد مشاجرات همسر = 30 امتیاز
•    تقبل قرض = 30 امتیاز
•    عدم پرداختماهیانه رهن و از دست رفتن رهن = 30 امتیاز
•    تغییر مسئولیت در کار
•    ترک خانه توسط فرزندان ، ازدواج و دانشگاه = 29 امتیاز
•    مشکل در روابط خانواده = 29 امتیاز
•    شروع یا خاتمه کار همسر در خانه یا خارج خانه  = 28امتیاز
•    دستاوردهای قابل ملاحظه شخصی = 29 امتیاز
•    شروع و خاتمه درس خواندن = 26 امتیاز
•    تغییر در شرایط زندگی = 26 امتیاز
•    تجدید نظر در عادات شخصی = 25 امتیاز
•    وجود مشکل با رئیس = 24 امتیاز
•    تغییرات در ساعات کاری و وضعیت کاری = 20 امتیاز
•    تغییر محل سکونت = 20 امتیاز
•    تغییر مدرسه = 20 امتیاز
•    تغییر در سرگرمی = 19 امتیاز
•    تغییر در فعالیت های مذهبی = 19 امتیاز
•    تغییر در فعالیت های اجتماعی = 18 امتیاز
•    تغییر قرض یا رهن به مقدار متوسط = 10 امتیاز
•    تغییر در عادت خوابیدن = 16 امتیاز
•    تغییر در گردهمایی خانوادگی = 15 امتیاز
•    تغییر در عادت غذایی = 15 امتیاز
•    تغییر در تعطیلات سالیانه = 13 امتیاز
•    اعیاد ملی و مذهبی = 12 امتیاز
•    فعالیت های کوچک قانونی = 11 امتیاز
کسانی که در سال 300 یا بیشتر از 300 امتیاز دارند دو برابر افرادی که کمتر از 300 امتیاز دارند تجربه بیماری دارند.

چگونگی مقابله افراد در مقابل فشارهای روانی:
A =دائما عصبانی، تند حرف زدن ، احساس فوریت برای همه امور، اغلب فقط به مسئولیت های خود می اندیشند، رفتار فیزیولوژیک آنها شدیدتر است ، افزایش کلسترول که باعث لخته شدن خون می شود، فشار خون بالا رفته ، نور اپی نفرین افزایش پیدا می کند و باعث ایجاد ناهنجاری  قلبی می شود.
این افراد عادت دارند از کلمات تأکیدی استفاده کنند حتی وقتی نیازی به آنها نیست، سؤالات و جملات دیگران را پایان می دهند ، خواندن خلاصه کتاب ها را ترجیح می دهند. همیشه احساس می کنند باید چند کار و فکر را با هم انجام دهند ، معمولا خود را با ارزش های کمّی ارزشیابی می کنند ، معمولا چهره عصبی دارند، تلاش می کنند در برنامه روزانه خود فعالیت های بیشتری بگذارندو وقتی را برای برنامه های غیر قابل پیش بینی در نظر نمی گیرند، وقتی با دیگران صحبت می کنند درباره چیزهای دیگر فکر می کنند ، این افراد شانس تصادفی بودن را قبول ندارند، سرنوشت را به دست خودشان می دانند، می توانند رویدادهای مؤثر بر زندگی خود را کنترل و بهتر با فشار روانی مقابله کنند، در بیماری ها مسلط هستند مثلا بر حسب مطالعات علمی درمان صحیح را برای خود پیدا می کنند و در نتیجه نسبت به کسانی که منبع کنترل بیرونی دارند بهداشت روانی سالم تری دارند.
متخصصان بهداشت روان معتقدند که منبع کنترل درونی یکی از مهم ترین ابزارهای مبارزه با فشار روانی است.
B = آرام و بدون تنش
سرسختی روانشناختی:
یکی از عوامل شخصیتی مهم است که در چگونگی مقابله شخصی با فشار روانی تأثیر دارد که عبارتند از :
1)    تعهد
2)    مبارزه جویی
3)    حس کنترل
سالواتور و سوزان 10 سال روی افراد سرسخت مطالعه کردند و درک کردند که افراد سرسخت نه تنها از مقابله با عوامل فشارزا هراسی ندارند بلکه به استقبال آن هم می روند  و این موقعیت را برای رشد و پیشرفت در زندگی خود مفید و ضروری می دانند.
خصوصیت مشترک آدم های سرسخت:
حس تعهد شخصی نسبت به خود، شغل و فامیل و ارزش های باثبات دارند، احساس می کنند روی شغل و زندگی و روابطشان کنترل دارند، وقایع زندگی را به عنوان یک سری چالش و مبارزه ضروری می دانند.
احساس تعهد : تعهد به شخص کمک می کند تا در روابط و در زمان بروز عوامل فشار روانی از حمایت اطرافیان برخوردار باشد. بیگانگی مقابل حس تعهد است.
حس مبارزه جویی: مقابل حس تهدید است ، زمانی که حس مبارزه جویی زیاد شود تهدید کم می شود ، باور به اینکه دگرگونی در زندگی امری طبیعی است و باید آن را به عنوان فرصت رشد به شمار آورد تا تهدید و احساس ایمنی
حس کنترل : مقابل حس درماندگی است ، کسانی که در مقابل فشارها احساس درماندگی می کنند از عدم کنترل در زندگی برخوردارند ولی کسانی که بر زندگی خود کنترل دارند موقعیت را در اختیار خود می بینند.
یکی از عوامل مهم برای تصحیح این حس، انجام اعمال مذهبی و گسترش حمایت اجتماعی است که سبب آرامش می شود. زیارات مذهبی افزایش دهنده سرسختی روانشناختی است که البته باید احساس درونی و شوق باشد.
حس شوخ طبعی برای سلامتی افراد بسیار مؤثر است . مادرانی که شوخ طبع هستند کودکانشان در مقابل بیماری مقاوم هستند چون آنتی بادی که در کودکانشان انتقال پیدا کرده بیشتراست.

مدیریت استرس:
زمانی که شخصی در یک موقعیت فشارزای روانی قرار می گیردد در او هیجان مبارزه یا فرار بسیج شده و بدن به حالت آماده باش در می آید . برای اینکه این بسیج انرژی در بدن آسیب زننده نباشد و سلامتی فرد را تهدید نکند لازم است این انرژی مصرف شود تا بدن از حالت آماده باش درآید . برخی فعایلت های کمک کننده در مدیریت استرس به شرح زیر است:
1)    ورزش
2)    مراقبه : ورزش های ذهنی که تولید آرامش و تمرکز ذهنی میکنند .
3)    آرمیدگی: کف پا روی زمین ، دست ها روی پا ، کف دست رو ، تنفس عمیق از بینی بکشید ، 4 شماره بشمارید و با دهان خارج کنید . برای افزایش گنجایش تعداد شمارش ها را زیادتر کنید. انقباض ماهیچه اول که از ساق پا شروع کنید .
هنگام فشار روانی در ماهیچه ها و عضلات تنش ایجاد می شود . اگر یاد بگیریم که تنش یا کشیدگی ماهیچه ها به کمک آرمیدگی کاهش دهیم پیروز خواهیم شد.
اول انگشتان پا را تکان دهید . سپس تمام  انگشتان را جمع کنید وانقباض دهید . 3 تا 5 دقیقه نگه دارید و بعد رها کنید وسپس پای راست. شست پا روی مغز بسیار کنترل دارد و جزء مراکزی است که به ما وصل است. بعد ساق پا را چند دقیقه نگه دارید و رها کنید و بعد ران پا و دست چپ و سپس نوبت به پای چپ می رسد. اول دست راست ، مشت ، ساعد راست ، بازوی راست و دست چپ ، شکم و بعد سینه را بالا دهید. فک پایین را سفت کنید . بعد ابروها و پیشانی و یک بار تمام عضلات و شکم و پا . از پا شروع به رها کردن کنید و حس کنید در آبی شناور هستید و اگر زیر آب باشید و سطح آب را دیدید درست است . یک ربع در همین حالت بمانید.

گردآورنده: خدیجه رزاقی                                                           در پناه حق
                                                                                          یا علی






تعداد بازدیدکنندگان:701
تاریخ بارگذاری:1396/11/13

کلمات کلیدی

1