اهل بیت

بسم الله الرحمن الرحیم

گردآورنده: زینب فدایی

1-    آیه تطهیر سند معصومیت اهل بیت علیه السلام
آیه شریفه « إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا » [احزاب/33] ؛ خدا می خواهد پلیدی را از شما دورکند و شما را چنان که باید پاک دارد
از آیات محکم کلام‌الله مجید است که علاوه بر روایات فراوان شیعه، به گواهی احادیث بی‌شمار منقول از طریق اهل سنت نیز در شأن پنج تن آل عبا نازل شده است . این آیه روشن الهی که به « آیه تطهیر» نامبردار است، حقیقت انسان‌های والایی را ترسیم می‌کند که با گذر از عوامل مادی و خاکی، به عالی‌ترین مرزهای عصمت و طهارت دست یافته،‌گوهر انسانیت را تنها به بهای رضوان الهی و خشنودی خداوند معامله کردند ؛ به گونه‌ای که اگر فضیلت و تقوای همه انسان ها یک جا جمع شود،‌قطره‌ای در برابر دریای بی‌کران فضائل آنها بیش نخواهد بود. اینان همان مفسران حقیقی کلام‌الهی‌اند که در بیان منزلت رفیع و جایگاه بس بلندشان فرمود:« إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِیمٌ فِی كِتَابٍ مَّكْنُونٍ لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ »

2- رسول خدا بارها سخن از اهل بیت و عترت خود به میان آورده و راجع به آنها فضائلی را بیان فرموده است، از آن جمله: 
**مثل اهل بیتی کمثل سفینه النوح فمن رکبها نجی**
ابوذر می‌گوید روزی پیامبر فرمود:«. . . مَثَل اهل بیت من در میان شما مَثَل کشتی نوح است. هر کس به این کشتی سوار شود، نجات می‌یابد و هر کس نپذیرد، غرق می‌شود.» 
3- و نیز فرمود:«اهل بیت مرا مانند سر بدانید نسبت به بدن، و مانند دو چشم نسبت به سر؛ چون بدن بدون سر راه نجات نمی‌یابد و سر بدون چشم هدایت نمی‌گردد.»
5- الا من مات علی حب آل محمد مات شهیدا ( آگاه باشید هر که به بمیرد بر دوستی آل محمد آمرزیده شده مرده است)
6- الا و من مات علی حب آل محمد مات تائبا (کسی که بمیرد بر دوستی آل محمد با توبه مرده است)
7- کسی که بمیرد بر دوستی آل محمد با کمال ایمان مرده است
8- کسی که بمیرد بر دوستی آل محمد ملک الموت و سپس دو ملک نکیر و منکر او را به بهشت بشارت دهند.
9- کسی که بمیرد بر دوستی آل محمد قرار دهد خداوند قبر او را زیارتگه ملائکه رحمت
10- آگاه باشید کسی که بر دشمنی آل محمد بمیرد کافر مرده است.
11- آگاه باشید کسی که بر دشمنی آل محمد بمیرد بوی بهشت را نمی بوید.
12- رسول خدا فرمودند: خدا را بواسطه نعمت هایی که به شما داده دوست دارید و مرا برای خدا دوست دارید و اهل بیت مرا برای من دوست دارید. موده القربی ص 10
13- رسول خدا می فرمایند: در میان مردم اولین شأن و رتبه برای من است، پس از من مقام علی است و پس از آن ذریه من است و بعد از آن مقام دوستان ما است که بی حساب داخل بهشت شوند و بعد از معرفت و محبت از گناه ایشان نپرسند.

14- یک روز دوستی آل محمد بهتر است از عبادت یکسال. همان ص 13.
15- در کتاب صواعق المحرقه از طبرانی روایت شده است که رسول خدا فرمود : برای خداوند سه احترام است:
پس هر که حفظ کند آنها را خداوند حفظ کند دین و دنیای او را، و آن سه احترام حرمت اسلام و حرمت من و احترام اهل بیت من می باشد. صواعق المحرقه ص 233.

16- امام باقر (ع) فرمودند: هر گاه از امر ما ( احادیث امامان) خبری شنیدید و قلبتان آن را پذیرفت، خداوند را سپاس و ستایش کن و اگر قلب تو آن را انکار کرد آن را به خود ما اهل بیت واگذار و بگو خود آنها میدانند و مگو چطور این درست نیست؟ چه طوری و چگونه است؟ زیرا این رد کلام ما باشد و به خدا قسم شرک ورزیدن به خداوند بزرگ است.

17- به تصدیق آیات و روایات ، داشتن محبت قلبی به اهل بیت (ع) ، مخصوصاً امام زمان (ع) عاملی برای ترفیع درجه در آخرت می باشد و موجب سعادت دنیا و آخرت خواهد شد .

18- شایان ذکر است که محبت حقیقی به اهل بیت زمانی خود را به زیبایی نشان خواهد داد که ، پیروان در صدد انجام خواسته ها و دستورات آنان باشند .
گر چه لازمه تشیع و محبت ، پیروی از دستورات پیشوایان است ، ولی بلندی مرتبه پیروان اهل بیت علیهم السلام از جهت اعمال نیک ورفتار پسندیده آنان نیست ، تقرب آنها در نزد خداوند متعال ، ابتداء به جهت پیروی آنان از امامی است که خدای سبحان برگزیده وبه اطاعت او امر کرده است .

19- خداوند از زبان حضرت ابراهیم علیه السلام می فرماید: فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی ؛ پس هر کس پیرو من باشد ، او از من است. ( سوره ابراهیم آیه 36)

20- حضرت باقر علیه السلام در ذیل آیه فوق فرمودند : من أحبَّنا فهو منّا أهل البیت ؛ هر کس که ما را دوست بدارد ، از ما اهل بیت می باشد .
راوی از این مقام بلند (از اهل بیت بودن) برای دوستدارن اهل بیت شگفت زده شد ، امام برای روشن ساختن او به آیه فوق استناد نموده ، فرمودند : پس هر کس پیرو من باشد ، او از من است. ( تفسیر عیاشی ۲/ص ۲۳۱)

21- حشر و نشر هرکس با امام و پیشوای خود خواهد بود !حشر معنوی ، ملکوتی واخروی هر کس باامامی است که از او در دنیا پیروی نموده است .

22- لذا پیرو اهل بیت در نزد خدا ودر عالم آخرت ودر بهشت برین الهی در جایگاه رفیع جای داشته ،وعلت این مقام بلند ، حشر دنیوی او  آن اهل بیت می باشد . خدای متعال می فرماید : «وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَداءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً ؛ آن کس که از خدا ورسول پیروی کند ، پس آنان همراه کسانی که خدا به آنان نعمت عطا کرده است ، با انبیاء وصدیقین وشهداء وصالحین خواهند بود وچه نیکو همراهانی هستند ( سوره نسا آیه 69)

23- به فرموده حضرت رضا علیه السلام، شیعیان ودوستداران اهل بیت علیهم السلام مصداق آیه فوق بوده، همنشین انبیاء وصدیقین وشهداء وصالحین خواهند بود. (تفسیر عیاشی ۱ /ص ۲۵۶)

24- دوستداران اهل بیت علیهم السلام با پیروی از پیشوایان الهی در حزب خدا وارد گشته ، مصداقی از این آیه شریفه می باشند : وَمَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ ؛ وآن کس که ولایت خدا ورسول ، وولایت مؤمنین (ائمه علیهم السلام) را بپذیرد، پس بدرستی که حزب الهی پیروزند. ( سوره مائده آیه 56)

25- آنان با پیروی از ائمه معصومین علیهم السلام، در زمره بهترین خلق خدا قرار می گیرند ، زیرا خدای متعال می فرماید :إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ ؛ کسانی که ایمان آورده اعمال نیکو انجام دهند ، بهترین مخلوقات خدایند. (سوره بینه آیه 8)
در اینجا می توان این نکته را متذکر شد که ؛
آخرین منجی بشریت ، امام زمان (ع) از امامانی هستند که هم اکنون از دیدگان ظاهری پنهان می باشند  و در روایات رضایت ایشان را رضایت خداوند معرفی کرده اند .

26- ایشان از اهل بیت خداوند هستند  وخداوند دوستداران و پیروان اهل بیت را دوست داشته و آنان آن چنان مقامی در نزد خداوند متعال دارا هستند که علی بن ابی طالب در نزد رسول خدا دارا است ، چنان که  خدای عز وجل خطاب به رسول خدا فرمود: « دوستداران اهل بیت در نزد من همانگونه اند که علی در نزد تو است.( غایة المرام / ص ۵۸۵)

27- در روایات بسیاری ، مقام دوستداران اهل بیت علیهم السلام در قیامت ورتبه آنان در نزد خداوند ، مقام شهیدان راه حق قرار داده شده است . امیر المومنین علیه السلام فرمودند : من مات منکم علی فراشه وهو على معرفه حقّ ربّه وحقّ رسوله وأهل بیته مات شهیداً ؛ کسی که بر بستر خویش بمیرد و با حق پروردگار وپیامبرش آشنا باشد وحق اهل بیت را بشناسد ، شهید از دنیا رفته است. (نهج البلاغه / خطبه ۲۳۲ .)
هر گاه کسی از شیعیان از دنیا رود ، فرشتگان به تشییع جنازه او می پردازند ، چنانکه در تشیع جنازه رباح _ غلام سیاه آل نجار _ هفتاد هزار گروه از ملائکه شرکت نمودند .

28- رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم در توضیح این مرتبه رفیع ، فرمودند: « والله ما نال ذلک إلاَّ بحبّک یا علی ؛ بخدا قسم رباح به این مقام نرسید مگر بخاطر دوستی اهل بیت (بحار الأنوار / ج ۳۹ / ص ۲۸۹)

آشکاری مقام پیروان اهل بیت در قیامت

29- بلندی مقام پیروان اهل بیت علیهم السلام در قیامت آشکارتر می گردد ، زیرا که حقائق در آنجا آشکار می شود . رسول اکرم صلى الله علیه وآله وسلم فرمودند : « خدای بزرگ ، گروهی را (در قیامت) بر می انگیزد که صورتهای آنان نورانی است وبر جایگاهی از نور قرار گرفته اند ولباسی نوری به تن کرده ، در سایه عرش خدا جای گرفته اند . آنان پیامبر نیستند . ولی منزلتی چون انبیاء دارند . آنان شهید نیستند ولی از مقام شهدا برخوردارند ، و فرمودند : آنان شیعیان و محبان اهل بیت می باشند. (امالی شیخ صدوق /ص ۱۴۷/ فضائل الشیعه /ج ۱۱ و۱۲ .)

30- هر آیه ای از قرآن که در تمجید اقوامی وارد شده و سخن از ورود آنان به بهشت می گوید ، در شأن اهل بیت وپیروان آنان نازل گردیده است .۱۱ از این روی انسان عاقل ، با توجه به مطالب فوق ولایت اهل بیت ومحبت آنان را خفیف نشمرده ، به اهمیت آن قائل است وجز در خانه اهل بیت را نمی کوبد وجز به امام زمان علیه السلام مراجعه نمی کند . زیرا که از هیچ طریق دیگری نمی توان به این مقام نائل آمد. (کافی/ ج ۸ /ص ۳۶)
31- حدیث کساء در مرحلۀ اول به مسئلۀ امامت و ولایت اهل بیت اشاره می کند و این مقام را در ایشان منحصر می کند

32- امام صادق(ع)می فرمایند که شفاعت ما نمی رسد به تارکین صلاة و کسانی که نماز را سبک می شمارند. چون این ها شیعه اهل بیت نیستند و فقط زبانی می گویند که محب اهل بیت هستند.

33- سلمان هیچ خویشاوندی با اهل بیت علیهم السلام نداشت. با اطاعت از خدا و اهل بیت به جایی رسید که فرمودند سلمان منا اهل البیت. یعنی سلمان از ما اهل بیت است.

34- تقرب به خداوند مسیری غیر از راه اطاعت ندارد. وقتی ترک گناه شد، وقتی راه اطاعت طی شد، گریه بر سیدالشهدا و عزادارای افضل قربات می شود.گریه در مسیر طاعت گریه ای است که یک قطره آن آتش جهنم را خاموش می کند. شرط اثرات این گریه و عزاداری این است که انسان در مسیر اطاعت باشد.

35- آیا کفایت می کند که کسی اعلام کند که محب اهل بیت هستم و آنها را دوست دارم؟ طبق روایتی از امام باقر(ع) می فرمایند که به ذات مقدس پروردگار که شیعه نیست و محبت نیست الا مگر یک گروه که تقوای الهی را رعایت کنند و اطاعت محض از پروردگار متعال را انجام دهند. این از ملزومات محبت است. محبت با دروغ، غیبت و نگاه حرام جمع نمی شود. معصیت با محبت قابل جمع نیست، محال است.

36- در کتاب شریف تحف العقول وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) یک جمله بیان می فرماید که این جمله تمام حرف نسبت به محبت و عشق را بیان می کند. می فرماید: کسانی که ما اهل بیت را دوست دارند و عاشق ما اهل بیت هستند و محبت نسبت به ما اهل بیت دارند، همان عملی را که ما اهل بیت انجام می دهیم را انجام می دهند. رفتار و کردار و منش و عمل و حرف و اعتقاد و زندگی کردن آنها مطابق با شیوه اهل بیت است. کوچکترین انحرافی در این رفتار و عمل، انحراف از خط محبت می شود.

37- اهل بیت عصمت و طهارت(ع) محبت و عشق صوری و لفظی را نمی پسندند. عشق و محبتی را می خواهند که لوازم خودش را به دنبال داشته باشد.که در اثر این محبت و لوازم این محبت آن آثار عجیبی که در روایات برای محبت بیان شده در روح انسان محب بوجود آید. که اگر این لوازم نباشد و ادعای محبت صرف باشد، آن آثاری که در روایات بیان فرمودند را قطعاً در زندگی دنیایی و آخرتی ندارد. این لوازم محبت در کلمات درخشان معصومین بیان شده است. از لوازم محبت اهل بیت که باید به همراه ادعای این محبت و ادعای عشق باشد این است که شخص محبت و شخص عاشق اهل بیت هرگز از تلاش در مسیر پروردگار متعال و مسیر اطاعت خداوند باز نماند.

38-بـیـت نـبوت و ولایت منحصر بود در خانه‌اى که دختر رسول الله، فاطمه زهرا(س) به اتفاق همسرش امام على (ع) و حسنین (ع) در آن زندگى مى‌کردند؛ یعنى بیت طهارت و عصمت. مـخـاطـبـان آیـه تـطـهـیر نیز همین دسته‌اند، یعنى اهل بیت نبوت و ولایت و بیت عصمت و طـهـارت. بـنابراین، بیت نبوت و ولایت ساکنانى دارد که والاترین وشایسته‌ترین انسان‌ها بوده و مورد تقدیس و تطهیر الهى قرار گرفته‌اند..

39-حضرت سلیمان سال ها قبل از تولد ذات مقدس پنج تن آل عبا این کلمات را نوشته اند و در پایین لوح نیز این چند جمله بوده است "ای احمد به فریادم برس"،"یا علی مرا مدد فرما"،"ای بتول نظر رحمت کن"،"ای حسن کرم فرما"،"ای حسین خوش بخش"،اما آخرین جمله این لوح غوغا می کند" اکنون سلیمان به این پنج بزرگوار استغاثه می کند و علی قدره الله است"

40- توسّل‌ حضرت‌ نوح‌ به‌ پنج‌ تن‌ علیهم‌ السّلام‌ و أسامی‌ آنها بر کشتی‌ «ای‌ خدای‌ من‌! و ای‌ یاور من‌! به‌ رحمت‌ و کرمت‌ مرا یاری‌ نما! و به‌ پاس‌ خاطر این‌ نفوس‌ مقدّسه‌: 
مُحمّد    إیلیا (علی)   شَبَر (حَسَن‌)    شُبَیْر (حُسَین‌)  فاطِمَه‌ 
آنان‌ که‌ همه‌ بزرگان‌ و گرامی‌اند. جهان‌ به‌ برکت‌ آنها برپاست‌.  به‌ احترام‌ نام‌ آنها مرا یاری‌ کن‌!  تنها توئی‌ که‌ میتوانی‌ مرا به‌ راه‌ راست‌ هدایت‌ کنی‌!»

41- پنج تن ، عنوانی برای حضرت محمّد، حضرت علی ، حضرت فاطمه ، امام حسن و امام حسین علیهم السّلام که فضایل و مقامات مشترک و مشابه ایشان سبب امتیاز آنان در میان معصومین چهارده گانه نزد شیعة امامیّه شده است . اینان به آل عبا * ، آل کسا و خمسة طیّبه نیز مشهورند.

42- از آیات دیگری نیز فضیلت پنج تن استنباط شده است ، از جمله آیة مُباهله * (آل عمران : 61) که در آن از علی علیه السّلام به نفس پیامبر، از حضرت فاطمه علیهاالسّلام به زن برگزیدة خاندان پیامبر و از حسنین علیهماالسّلام به فرزندان پیامبر تعبیر شده است.

43- آیات 5 تا 22 سورة دهر، که به دنبال روزه گرفتن سه روزة علی ، فاطمه و حسنین علیهم السّلام و بخشیدن افطار خود در هر سه شب به مسکین و یتیم و اسیر نازل شد و اخلاص و ایثار ایشان ستایش شد؛ آیة مودّت * (شوری : 23) که در آن مطابق تفاسیر عامه و خاصه مصداق ذوی القربای پیامبر، علی و فاطمه و حسنین علیهماالسّلام بوده و مودّت ایشان اجر رسالت پیامبر قرار داده شده است ؛

44- آیات 19 تا 22 سورة الرّحمن ، که در آنها از علی و فاطمه علیهماالسّلام به دو دریا تعبیر شده است که پیامبر به مثابة برزخی میان ایشان بوده و حسنین علیهماالسّلام چون لؤلؤ و مرجانی هستند که از ملاقات این دو دریا پدید می آیند (شوشتری ، ج 3، ص 274ـ279، ج 9، ص 107ـ109؛ مجلسی ، ج 24، ص 97ـ99، ج 37، ص 64، 73، 96)

45- آیة 30 سورة بقره ، «فتلقّی آدم من ربّه کلمات »، که مطابق بعضی روایات عامّه و خاصه در تفسیر این آیه ، توسّل حضرت آدم علیه السّلام به انوار خمسة طیّبه و خواندن خداوند به اسماء ایشان («کلمات ») سبب آمرزش و قبولی توبة وی گردید - شوشتری ، ج 3، ص 76ـ80، ج 5

46- آیة «اَسْتَکْبَرْتَ اَم کَنتَ مِن العالین » (ص :75) از «عالین » به خمسة طیّبه تأویل شده است (بحرانی ، ذیل آیه ؛ مجلسی ، ج 25، ص 2، ج 26، ص 346ـ 347).

47- آیات دیگری نیز مطابق بعضی روایات عامّه و خاصه به مقام پنج تن اشاره دارد که از آن جمله است : نسا: 69؛ ابراهیم : 24؛ نحل : 43؛ طه : 132؛ فرقان : 74؛ ذاریات : 27؛ طور: 21؛ حشر: 9 ( رجوع کنید به شوشتری ، ج 3، ص 482ـ483، 542، 560، ج 14، ص 375، 389ـ391، 542، 550، 591 ـ593، 637، 682؛ مجلسی ، ج 25، ص 16، 30، 220، 241، ج 37، ص 83).

48- احترام و افتخار به پنج تن در کلمات و احتجاجات و خطبه های اهل بیت علیهم السّلام نیز به چشم می خورد. در بسیاری از مناشدات و معرفیهای افتخارگونه که از ائمه ایراد کرده اند تصریح به نامهای خمسة طیّبه به منزلة شاخص در اصالت و حسب و نسب اهل بیت وجود دارد ( رجوع کنید به شوشتری ، ج 5، ص 28ـ29، 31ـ32، 39؛ مجلسی ، ج 33، ص 184، ج 37، ص 48، 66، ج 45، ص 138؛ امینی ، ج 1، ص 160، 209).

49- برتری و فضیلت پنج تن در میان ائمة چهارده گانه به مدد قراین ثابت می شود. این قراین همان مناقب مشترک و اختصاصی خمسة طیّبه است . نیز شهادت امام حسین علیه السّلام (61 ق ) که خاتم پنج تن بوده و در ادعیه و زیارات (مجلسی ، ج 45، ص 250، ج 98، ص 179، 196، 235، 313، 318، 360) به «خامس اهل العباء» و «خامس اصحاب الکساء» موسوم است


تعداد بازدیدکنندگان:1581
تاریخ بارگذاری:1393/3/7
4


دانستنی ها

زندگی یک رنج نیستاسترسخواص عناب
سنگ و مانعوابستگی و تعلقاتعباس "ع" پرواز کننده در عالم بهشت
عباس "ع" پرواز کننده در عالم بهشتامام حسین عدعا
نیایشتخت سلیمانپرفروش ترین داروها
دگزامتازونتبریک میلاد حضرت ابوالفضل العباس (ع)ساز دهنی یا Harmonica
پیاده روی پل طبیعتفهرست انواع سازها
میوه های مناسب سرماخوردگیچهل قاعده شمس تبریزیبانوی نور
پیامک ویژه تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه (س)کبد چربسینوزیت
تبریک بمناسبت میلاد حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع)پیامک های تبریک آغاز امامت امام زمان (عج)آلودگی هوا
نامه پدری مظهرالعجائب به فرزند کریمشخادم حرم معجزات روز کربلا