علی شناسی

یا حق
علی مع الحق والحق مع علی
گردآورنده: آزاده صفائی
حضرت علی (ع): 
1-    13 رجب روز جمعه سال 30 عام الفیل به دنیا آمدند. 
2-    درآن زمان پیامبر 28 تا 30 سال داشتند. و 10 تا 12 سال پیش از بعثت پیامبر بود.
شیخ طوسی به نقل از امام صادق در کتاب مصباح: تولد ایشان یکشنبه 7 ماه شعبان بود.
3-    مادرشان بانو بنت اسد بن هاشم بن عبد مناف اولین هاشمی بود. هم پدر هم مادر بنی هاشمی بودند. 
4-    رسول الله: مرحبا به آن کسی که خداوند او را پیش از آدم خلق نمود با لبخند، آیا می شود فرزند پیش از پدر آفریده شود؟ بلی حق تعالی  قبل از هر چیزی نوری آفرید و آن را دو نیم کرد،از نیمی مرا و از نیم دیگر علی را آفرید. پس همه چیز از نور من و علی پدید آمد.و بقیه اشیاء و مخلوقات را از نور من و علی منور گردانید (منظور ازنور همان انرژی است)ما را در سمت راست عرش جای داد و سپس ملائک را آفرید چون تسبیح و تهلیل و تحمید حق کنند ملائک از ما آموختند و تسبیح و تکبیر و تهلیل حق گرفتند به امر خداوند دوست من و علی داخل جهنم نشود و دشمن من و علی داخل بهشت نرود.
5-    از امام صادق (ع) نقل شده : پیامبرفرمودند: یا علی حق تعالی مردم را از درخت های مختلفی آفرید (درخت زندگی)
من و تو از یک درختیم من اصل درختم و تو فرع آن حسن و حسین و امام و فرزندان ایشان شاخه ها و شیعیان برگ های آنها می باشند هر که چنگ زند به شاخه های درخت به بهشت رود. 
6-    کشنده مولا را در کودکی به او ابن ملجم میگفتند (فرزند چراننده سگ ها). در جوانی راهبی به او گفت ای شقی تر از پی کننده ناقه صالح. مادرت خبر نداد که تو را در آن (روزهای ماهیانه) تو باردار شد. 
7-    رسول لله می فرمایند: خدا فرموده کشنده تو شبیه است به یهودا. یکی از حواریون حضرت مسیح که او را لو می دهد بخاطر حسادت. (به او خیانت می کند).
8-    حضرت علی چند شب به شهادتشان هنگام افطار می گویند که باید افطار کنم چون به زودی به دیدن خالقم می روم.  
کسانیکه در شهادت ایشان دخیل بودند: ابن ملجم، وردان بن خالد، شبیب بن کبیره، اشعث بن غیث، (دخترش قاتل امام حسن)، قطامه اخضر(کسیکه در جنگ نهروان به دست ایشان کشته شد).
9-    هنگام شهادت بین 63 تا 65 سال داشتند.
10-    درسن 16 سالگی شروع جهاد و شمشیر زنی ایشان بود و در 22 سالگی در جنگ خیبر بودند، مدت 30 هم سال امامت کردند
11-    12تا 13 سال در مکه با پیامبر بودند و 10 سال در مدینه بودند. 
12-    همان شبی که مولا را کشتند، مصادف است با به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی و فوت حضرت موسی 
هنگامی که ضربت خوردند خاک بر زخمشان ریخته و این آیه را تلاوت کردند : از زمین خلق کردم شما را و در زمین برمی گردانم و دوباره از زمین. (آیه قرآن)
13-    در خصوص اعدام قاتلشان (تاید بر عادلانه رفتار کردن) : ایشان فرمودند که در صورت خوب شدن می بخشم و در غیر اینصورت فقط با یک ضربه قصاص کنید. او را تکه تکه نکنید. 
14-    در خصوص دفن کردنشان فرمودند: جلوی تابوت مرا کاری نداشته باشید زیرا جبرئیل آن را حمل می کند و پشت تابوت ایشان را امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می گیرند و محل قبرشان را حضرت نوح درست کرده بودند و خشت ها را هم چیده بودند و آماده بود. وقتی ایشان را به خاک می سپارند و آخرین سنگ را که می گذارند بلافاصله که برمی دارند می بینند که حضرت نیستند، ایشان رفته بودند به دیدار حضرت رسول، اگر در مشرق پیامبری بمیرد و وصی او در مغرب بمیرد آنها به هم می رسند. 
15-    300 آیه درباره حضرت علی و ائمه بحث شده است. 
از معجزات حضرت علی: 
16-    برگرداندن آفتاب، در جنگ صفین برای نماز و از زمین آب درمی آوردن.
17-    موکلینی که بر مصالح عالم از جانب حضرت مسئولند 5 نفرند: 1- سلمان فارسی،2- مقداد،3- ابوذر، 4- عمار، 5- عمربن ظهر
کسانیکه امورات زمین را انجام می دهند: رجال الغیبند.
18-    فردی به نام نصیر از شدت علاقه به مولا علی پرستی می کرد مولا او را هفتاد بار میکشه و زنده میکنه که توبه کند ولی نمی شود که آن شخص میگوید تا زمانی که معجزه تو را ندیده بودم این طور بودم حالا که دیدم و میگم خود خدایی. که خداوند می فرمایند دیگر زنده نشود و بمیرد. 
19-    همسران ایشان : امامه بنت ابی عاص – زینب دختر پیامبر (محمد اوسط) - لیلی بنت مسعود (ابوبکر، عبدالله) - اسماء بنت عمص (یحیی، عوم) - ام البنین (عثمان، ابوالفضل)- ام سعید بنت عروه (ام حسن)- بانو فاطمه که در زمان حیات ایشان هیچ وقت همسر دیگری اختیار نکردند.
20-    فرزندان ایشان: محمد اکبر یا محمد حنفیه- عبیدالله- ابوبکر(لیلی)- عمر- عثمان (ام البنین)- جعفر- عبدالله- محمد اضغر- یحیی- عباس (ام البنین)- عون (اسماء)- محمد اوسط(عمامه)- امام حسن و امام حسین (ع).
دخترانشان: بانو زینب- بانو ام الکلثوم- ام حسن- ام هانی- میمونه- زینب صغری- ام کلثوم صغری (ام سعید)- رقیه- میمونه(همسر رسول الله)- فاطمه- عمامه- ام جعفر- حمامه- نفیسه و سقط شده (محسن- شقیق).
اثاثیه به ارث رسیده از رسول الله به ایشان:
21-    عمامه، انگشتر، تازیانه، ردا، ناقه، ذوالجناح اسب ایشان، حمار به نام یعفور، قرآن، (بُراق اسب و الاغی که از حیوانات آسمانی پیامبر بوده که با آن به معراج سفر می کنند و بال دار بوده)، کتابهای آسمانی ایشان.
ترکه حضرت شیث، عصای حضرت آدم، عصای حضرت موسی، آیات و ید بیضا، الواح و سنگ های حضرت موسی، تورات، انگشتر و تاج حضرت سلیمان، زره داوود، پیراهن حضرت ابراهیم، کمان حضرت اسماعیل، ترازوی حضرت شعیب.
22-    73 اسم اعظم داریم که 72 تای آنها را حضرت رسول به مولا علی آموزش می دهند) حضرت مسیح دو نام را بلد بودند)(.بین الله و حی القیوم و یا هو نظریات متفاوت است.)
23-    نام رسول الله در تورات مید مید است یعنی طیب طیب و نام وصی او ایلیاست و به معنی صدیق اکبر است در انجیل همیاطا یعنی مصطفی و وصی تو فارقبط به معنی حبیب پروردگار.
4000 علم الهی که در جهان است که بعضی از پیامبران دانسته اند و بعضی را حکیمان همه در مشت داماد پیامبر آخرالزمان می باشد و چون چشم در هم بمالد و خضر نبی علم از او قرار گیرد و عاقبت ایشان در صعود باشد و فرزندان او حجت خدا باشند بر بندگان خدا. تمام شده است اخبار اسمانی بر ایشان و چیزی نمانده است. 
24-    قناعت و سخاوت و شجاعت و مروت و فتوت و عفت و تقوی و پرهیزکاری و علم و کمال و هنر واستعداد در خداشناسی، ملازم و در رکاب هدایت آن حضرت گردید و مخالف و مؤلف و مؤمن و کافر دوست و دشمن موافق و منافق اقرار به فضیلت و بزرگواری او نمودند و دشمنان با وجود عداوت زیاده بر دوستان کتاب ها در مدح او نوشتند 
25-     قدمای منافقین و دشمنان خدا و رسول و مجهور اسلامیان و بنی امیه و عباسیان و شیعیان و فضلای سنیان چون حنفیه و شاگردان و شافعیان و حنبلیان و مالکی و سلاطین روم و عربستان و عظمای آن عثمان و حکام و ولایات و اعظم هندوان و خوانین ترکستان و غوبلای و قابل خانی تورانیان و دهاقین و اربابان ایشان و فرمان فرمایان مصر وشام و مغربیان و پادشاهان ایران و خراسان و کرمان و زابلستان و تابع یمن و نجاشی و زنگیان و حکام اطراف جهان از چنگیزیان و مغولان و خوانین چین و ماچین و شاهان غزغز و بدخشان و سالاران کردان و صاحب ملک خوارزم و مروشاه جهان و امیر غزنویان و اعیان و اشراف آل بویه و سربداران و بزرگان گیلان و مازندران و صفاریان و سلجوقیان و قاطبه ملوک ترکمان و ملوکیان و سکنه البرز و دشت ماهان و اهالی سد ذوالقرنین، سد رود سیروس دره ولادیمیر و عقلا و بزرگان جهان و کدخدایان دهات و کلانتران جزایر و جنگل ها و کوهپایه ها و ساکنان ممالک مغرب زمین و بیت المقدس و بنی اسرائیل و جمهور عوام الناس از صالحان و فاسدان و عالمان و جاهلان هر صنف از نبی نوع انسان از مشرق تا مغرب در هر زمان از قدیم الایام الی الحال تصدیق فضیلت و بزرگواری و عدالت مولی را کرده اند همه دهریان و طبیعیون علمای اهل عبادت و ستاره شناسان بلکه رمالان و کاهنان و ساحران و اعدادیان و افسون دمان و چله نشینان اقراد به جاه و جلال آن بزرگ مرد تاریخ نموده اند، در شمشیر آلب ارسلان و شمشیر ملکشاه و پسرش صورت آن حضورت حک شده بود
26-     بر طبق روایتی در روز احد ملائک (لاسیف الا ذوالفقار لافتی الا علی) را می گفتند.
27-     8 سال بعد از سلطنت پرویز حضرت به دنیا آمدند در 10-12 سالگی ایمان آوردند و سی تا 33 سال در حضور رسول الله بودند.
28-     چهارشنبه نوروز باستانی به خلافت رسیدند. 
29-    برادرانشان: طالب- جعفرطیار، عقیل که هر کدام 10 سال با هم تفاوت داشتند. خواهرشان : ام هانی
30-    25  اسم اعظم نزد حضرت آدم، 7 نزد حضرت نوح، 6 نزد حضرت ابراهیم، 4 نزد حضرت موسی، 2 نزد حضرت عیسی، 1 نزد آصف بن برخیا ، 72 نزد حضرت رسول الله (ص)، که همه به حضرت علی (ع) داده می شود غیر از یکی که اسم خاص خداوند است.
31-    حضرت علم حکمت، هندسه و ریاضی و هیئت و طب می دانستند. 
32-    طول و عرض دنیا (جغرافی) مساحت آسمان و زمین به عدد ریگ های بیابان و قطرات باران و وزن مثال آب دریاها و صحراها و نیستان ها و معادن و کوه ها و خرابه ها و آبادانی ها و عدد اقصاب و بلد را اطلاع داشتند.
33-    علم اصول دین و فروع دین و کلام و ترجمه و تفسیر قرآن و علم مصحف و تورات و زبور و انجیل و احکام آن علم فصاحت و بلاغت و در رمل، کیمیا و سیمیا و علوم غربیه و طی الارض و علم اعداد طلسمات و هیاکل و سحر و افسون و نیرنگ و علم صرف و صنعت و عاقبت و مستقبل و احوال و جفر ابیض و احکام و غوامض و مشکلات و حل معانی و جهات و تفسیر و سبب و نزول و اخبار و قصص را می دانستند.
34-     آثار و حدود و احکام و حلال و حرام و فروع و اصول و معقول و منقول و مسموع و وعد و وعید و امر و نهی و مثل و حکم و ترغیب و ترتیب و بشارت و اندرز و خوف و رجاء و مفید و خاص و عام را اطلاع داشتند. 
35-    کلیه علوم صرف و نحو و تجوید و حدیث و سنت و تعبیر رویا و فراست و کیاست و علم قیافه و فقه و حدود و قصاص و دیات و سیات و طلاق و نکاح را تمام می دانستند. 
36-    علم زهد و سلوک تصوف و درویسی و اوراد و تعقیب و تعویذ و مجاهدت (خاصه جهاد نفس) وتهذیب اخلاق  ریاضت، همه با او بود که به لطف حق به ایشان عطل فرموده شده بود. 
37-    لغات هندی، شام و روم، فرس، فرنگ و ترک دیلم و زنگ را می دانستند. 
38-    طوایف جن را مسلمان کرد و مسعودی بنی ملیح ، راشد بنی هیکل هام بن همیم بن لاقیث ابن ابلیس ، از بزرگان مؤمنان جن بود که به دست مولا مسلمان و در جنگ حنین کشته شد. 
39-    درآمدشان : کشیدن آب از چاه و کتاب (خط کوفی) و نخلستان بوده است. 
40-    کلامشان تحت کلام خالق و فوق کلام مخلوق بود. 
41-    زندگی تمامی پیامبران خداوند را به طور کامل می دانستند: آدم، شیث، هود، صالح، هابیل، ادریس، نوح، ابراهیم، لوط، اسماعیل، اسحاق، یعقوب، یوسف، شعیب، موسیريال هارون، یوشع، ابن یوحنا (یوقنا)، ازقیل، ارمیا، دانیال، عزیر، ایوب، یونس، تارخ، ومتی عیسی، سفوان شمعون، لقمان حیقوق خالد، حنطله جرجیس، و ذوالقرنین و سایر انبیاء و اولیا خداوند.
42-    پیغمبران عجم: جی افرام، جاماسب، مهاباد دیرف، سولان اژی، ژکیال، و سفینا بزرگان و دانایان اعصار را می شناختند مانند آصف بن برخیا، ارسطاطالیس، فیثاغورث
43-    کلام امیر : در عجبم شب چراغ روشن می کنند ببینند چه می خورند ولی چراغ غقل را روشن نمی کنند و آنچه در در نفس خود به آنها می رسد
44-    کلام امیر(ع) : بنده آنی که در بند آنی آن نمای که آنی تا درنمانی و گرنه نمایند به تو چنانچه سزای آنی 
45-    کلام امیر(ع) : کسیکه همتش آن باشد که داخل شکمش می شود قیمت آنکس همان است که از شکم او خارج  می شود 
46-    حضرت علی (ع): همه عالم در بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه شده است و تمامی آنها در حرف ب است و من نقطه زیر ب هستم
47-    حضرت علی علیه اسلام ارتباط بین عالم ماورا و عالم زمین را برقرار می سازد
48-    سوره مومنون مال حضرت علی است 
49-    حروف مقطعه قرآن : صراط علی حق نمسکهه . ترجمه: صراط علی حق است و ما پیرو آنیم
50-    بینه حرف الف  علی است
51-    حضرت علی (ع): خرد صمیمی ترین دوست مومن است 
52-    حضرت علی (ع) به حضرت عباس (ع) : پا به رکاب مادرت باش که بهشت ریز پای اوست.
53-    حضرت علی(ع) : بهشت در میان نا ملایمات پیچیده شده و دوزخ لابه لای شهوات
54-      هر گاه تهيدست شديد با صدقه دادن، با خدا تجارت كنيد.حضرت علی(ع)
55-    براي هر كسي در مال او دو شريك است: وارث، و حوادث. حضرت علی(ع)
56-    خدا از مردم نادان عهد نگرفت كه بياموزند، تا آنكه از دانايان عهد گرفت كه آموزش دهند.حضرت علی(ع)
57-    خدو انداختن خصم در روی امیرالمؤمنین و انداختن علی شمشیر را از دست: در جنگی، حضرت علی(ع) بر پهلوانی غلبه می کند، اما به محض این که می خواهد او را بکشد جنگجو آب دهان خود را بر روی حضرت می اندازد و در این حال حضرت از کشتن او منصرف می شود و وقتی جنگجو علت این کار را سؤال می کند. حضرت می فرماید که به علت خشمی که از آب دهان انداختن پهلوان بر او غلبه کرده خلوص عمل حضرت از میان رفته و مانع کشتن او شده است.
58-    قصه آن زن که طفل او بر سر ناودان نشیند و خطر افتادن بود و از علی چاره جست: زنی نزد حضرت علی(ع) می آید و به عرض می رساند که بچه اش به بالای ناودانی خزیده است و هر کاری را برای پایین آوردن او انجام داده سودی نبخشیده است. آنگاه حضرت را سوگند می دهد که به او کمک کند. حضرت علی به زن خاطرنشان می سازد که کودکی را به پشت بام ببرد تا آن بچه هم جنس خود را ببیند و چون زن این کار را انجام می دهد، کودک با شادی روی به سوی هم جنس خود می نهد و از سقوط نجات می یابد.
59-    حکایت امیرالمومنین علی با مور: حضرت علی(ع) در راهی می رود که ناگهان مورچه ای را لگد می کند. مورچه از ناتوانی دست و پا می زند. علی(ع) از این وضع اندوهگین می شود و بسیار می گرید و به مورچه کمک می کند تا دوباره راه برود. شب هنگام، پیامبر(ص) به خواب حضرت علی(ع) می آید و به او می گوید که دو روز در آسمان ها، به سبب ناراحتی آن مورچه، اضطراب و اندوه حکمفرما بود و بهتر است که او در راه رفتن شتاب نکند و با دقت به اطراف بنگرد. او مورچه ای را لگد کرده که همواره مشغول ذکر خداوند بوده است. علی(ع) بسیار ناراحت می شود و لرزه بر اندامش می افتد. پیامبر(ص) به او مژده می دهد که همان مورچه از او شفاعت کرده است و نباید دیگر نگران باشد.
60-    اگر بر دشمنت دست يافتي، بخشيدن او را شكرانة پيروزي قرار ده. حضرت علی(ع)
61-    هيچ ثروتي چون عقل، و هيچ فقري چون ناداني نيست. هيچ ارثي چون ادب، و هيچ پشتيباني چون مشورت نيست. حضرت علی(ع)
62-    ماز موجب نزديكي هر پارسايي به خداست، و حج جهاد هر ناتوان است. هر چيزي زكاتي دارد، و زكات تن، روزه، و جهاد زن، نيكو شوهر داري است. حضرت علی(ع)
63-     دوست، دوست نيست مگر آنكه حقوق برادرش را در سه جايگاه نگهبان باشد: در روزگار گرفتاري، آن هنگام كه حضور ندارد، و پس از مرگ. حضرت علی(ع)
64-    برادرت را با احساني كه در حق او مي كني سرزنش كن، و شر او را با بخشش بازگردان.حضرت علی(ع)
65-     داوري با گمان بر افراد مورد اطمينان، دور از عدالت است.  حضرت علی(ع)
66-    حسادت بر دوست، از آفات دوستي است. حضرت علی(ع)
67-    هر چند اندك؛ و ميان خود و خدا پرده اي قرار ده هر چند نازك ! . حضرت علی(ع)
68-    خود را به بي خبري نماياندن از بهترين كارهاي بزرگان است. حضرت علی(ع)
69-    داوري با گمان بر افراد مورد اطمينان، دور از عدالت است.  حضرت علی(ع)
70-    نهج‌البلاغه گزیده‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان کوتاه حضرت علی علیه السلام است که شخصی به نام سید رضی در قرن چهارم هجری قمری براساس ذوق ادبی شخصی خود فراهم آورده است.
71-    نهج‌البلاغه داراي 241 خطبه مي‌باشد. 
72-    نهج‌البلاغه داراي 79 نامه مي‌باشد.
73-    نهج‌البلاغه داراي 480 حكمت مي‌باشد. 
74-     طولاني‌ترين خطبه، خطبه 192 مي‌باشد كه به خطبه قاصعه مشهور است. 
75-     كوتاهترين خطبه، خطبه 61 نهج‌البلاغه است، كه در مورد خوارج مي‌باشد(لا تقاتلوا الخوارج ...) 
76-    طولاني‌ترين نامه، نامه53 است، كه مشهور به عهدنامه مالك اشتر مي‌باشد. 
77-    كوتاهترين نامه، نامه 79 است كه خطاب به فرماندهان لشكرها مي باشد. 
78-    طولاني‌ترين حكمت، حكمت 147 مي‌باشد كه خطاب به كميل بن زياد نخعي فرموده است. 
79-    كوتاهترين حكمت، حكمت 187 مي‌باشد كه درباره كوچ كردن از دنيا است. «الرحيل و شيك» كوچ كردن(از دنيا) نزديك است! و حكمت 418 كه درباره صبر و بردباري مي‌باشد«الحلم عشيره» حلم و بردباري قوم و عشيره است. 
80-    نهج‌البلاغه توسط سيد ابوالحسن محمدبن حسين الطاهر المناقب مشهور به سيد رضي(رحمه الله عليه) جمع‌آوري شده است. 
81-    جمع آوري نهج‌البلاغه در ماه رجب سال 400 ه.ق به اتمام رسيده است. 
82-    آخرين جمله نهج‌البلاغه درباره دوست مي‌باشد كه مي‌فرمايد: «اذا احتشم المؤمن اخاه فقد فارقه». 
به خشم آوردن و شرمنده ساختن دوست مقدمه جدايي از دوست است. 
83-     در اكثر خطبه‌ها حضرت علي ـ عليه السلام ـ به «تقوي» كه مانع انجام همه گناهان است اشاره كرده است. 
84-    نام«قرآن» 41 بار در نهج‌البلاغه ذكر شده است. (توضيح اينكه مراد فقط كلمه قرآن است) البته در نهج‌البلاغه ازقرآن تعبيرات ديگري شده است مثلا «كتاب»، «كتاب الله»، «كتابه» و غيره. 
85-    موعظه از مجموع 241 خطبه نهج‌البلاغه 86 خطبه موعظه و يا لااقل مشتمل بر يك سلسله مواعظ است مانند خطبه 176 كه با جمله «انتفعوا ببيان الله» آغاز مي‌شود و خطبه 192 كه به خطبه قاصعه و خطبه 193 كه به خطبه متقين معروف است. و از مجموع 79 نامه در نهج‌البلاغه، 25 نامه تماما موعظه و يا متضمن جمله‌هايي در نصيحت و اندرز و موعظه است. مانند اندرز نامه آن حضرت به فرزند عزيزش امام مجتبي ـ عليه السلام ـ كه نامه 31 مي‌باشد و فرمان معروف آن حضرت به مالك اشتر كه طولاني ترين نامه‌ها است(نامه 53) و نامه 45 كه همان نامه معروف آن حضرت به عثمان بن حنيف والي بصره است. و از مجموع 480 حكمت موجود در نهج البلاغه تماما مشتمل بر پند، اندرز و نصيحت و موعظه مي‌باشد. 
86-    87 آيه از 43 سوره قرآن در نهج البلاغه آمده است.
87-    در نهج البلاغه 16 حديث نبوي ذكر شده است. 
درباره پیامبران در نهج البلاغه:
88-    پنجاه و يك بار.مراد فقط كلمه«محمد ـ صلي الله عليه وآله ـ است. 
89-     حضرت محمد ـ صلي الله عليه وآله ـ ، حضرت موسي ـ عليه السلام ـ ، حضرت داود ـ عليه السلام ـ ، حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ 
90-    سليمان بن داود. در خطبه 182 حضرت علي ـ عليه السلام ـ در ضمن توصيه به تقوي مي‌فرمايد: اگر راهي به سوي بقاء يا جلو گيري از مرگ وجود داشت حتما «سليمان بن داود» آن را در اختيار مي‌گرفت، چرا كه خداوند حكومت بر جن وانس را همراه نبوت ومقام بلند قرب ومنزلت الهي به او اعطا كرد. 
91-    حضرت داود عليه السلام  ( خطبه 160 ) 
92-     حضرت عيسي عليه السلام  
93-     حضرت موسي با بردارش هارون (خطبه 192، شماره 42)
94-    حضرت موسي عليه السلام ( خطبه 160، شماره 16)
95-    خطبه بدون الف : روزی جمعی از اصحاب پیغمبر بحث می نمودند در اطراف این موضوع که کدام حرف است در حروف که از همه بیشتر در کلام موجود است؟ معلوم شد حرف الف از همه بیشتر است و هیچکس نمی نتواند کلامی بگوید که الف در آن نباشد.حضرت امیرالمؤمنین (علیه السّلام) حضور داشتند. بدون تأمّل و فی البداهه خطبه ای فرمودند. چنانکه عقلها حیران ماند و نام این خطبه را مونقه گذاشتند؛ یعنی در حسن و نیکویی و بلاغت، شگفت آور است.
96-    همچنین آن حضرت خطبه ای ایراد کردند که فاقد نقطه است.
97-    حضرت علی علیه السلام فرمود: هوای نفس، فرمانده سپاه شیطان است.
98-    امام علیه السلام می فرماید: باخواسته های نفس مخالفت کنید، تابرشیطان چیره شوید.
99-    حضرت علی علیه السلام فرمود: «هیچ گاه باطل باچهره باطل خویش عرضه نمی شود، بلکه لباس حق را برآن می پوشانند و سپس به مردم عرضه می کنند.»
100-    یامبر اکرم از شیطان پرسید نظرت درباره علی بن ابی‌طالب، وصی من چیست؟ شیطان پاسخ داد یا رسول‌الله امکان دستیابی به علی وجود ندارد. این آدم از نظر ما دست‌نیافتنی است چون به پروردگار عالمیان متصل است و ما نمی‌توانیم به او برسیم و من راضی هستم که او کاری با من نداشته باشد چرا که من طاقت یک لحظه دیدار او را ندارم چون نور الهی علی آنقدر قوی است که ما را دفع می‌کند.
101-    پیامبر اکرم (ص) در ادامه پرسید شیطان! سرور و شادی تو در چیست ؟ شیطان پاسخ داد در این است که مردم قسم دروغ می‌خورند. حضرت فرمود چشم تو را چه چیزی کور می‌کند شیطان گفت کمکی که به مستمند در تنهایی می‌شود. پیامبر فرمود گوش تو را چه چیزی کر می‌کند شیطان گفت وقتی امت تو دستانشان را به سوی پروردگار بلند کرده و یا الله و یا رب می‌‌گویند.
102-    
103-    مراحل نفوذ شیطان در انسان در کلام امام علی (ع) چگونه بیان شده است؟
 در خطبه هفتم نهج البلاغه چگونگی نفوذ شیطان در انسان در چند مرحله دقیقاً بیان شده است و امام علی(ع) آن را با ظرافت و فصاحت و بلاغت ویژه خود در لابه لاى تشبیهات زیبا و گویا به بهترین وجهى شرح مى دهد به گونه اى که بهتر از آن تصوّر نمى شود.
104-    در نخستین مرحله به این حقیقت اشاره مى فرماید که: نفوذ شیطان در وجود هر انسانى اختیارى است نه اجبارى. این انسانها هستند که به او چراغ سبز نشان مى دهند و جواز ورودش را در کشور وجود خویش صادر مى کنند، مى فرماید: «(این زشت سیرتان) شیطان را ملاک و اساس کار خود قرار دادند» (اِتَّخَذُوا الشَّیْطانَ لاَمْرِهمْ مِلاکاً).
105-    این همان چیزى است که در قرآن مجید به روشنى به آن اشاره شده، مى فرماید: «اِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلطان عَلَى الَّذینَ آمَنُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ اِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ»; 
106-    او بر کسانى که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکّل مى کنند تسلّطى ندارد; تسلّط او تنها بر کسانى است که او را به سرپرستى خود برگزیده اند و کسانى که به وسیله او شرک می ورزند و به فرمانهایش به جاى فرمان خدا گردن مى نهند).(1)
107-    در مرحله دوّم مى فرماید: «(بعد از این انتخابى که از سوى گمراهان انجام مى شود، شیطان نیز انتخابى مى کند و آن این که) آنها را به عنوان دامها (یا شریکان) خویش برگزیده است» (وَاَتَّخَذَهُمْ لَهُ اَشْراکاً.(2)
108-    سپس در همین مرحله، به توضیح جمله سربسته فوق پرداخته، مى فرماید: «او در درون سینه هاى آنها تخمگذارى کرد، سپس آن را مبدّل به جوجه نمود» (فَباضَ وَ فَرَّخَ فى صُدُورِهِمْ.(3)
109-    در این تشبیه جالب امام(علیه السلام)، سینه هاى شیطان صفتان را آشیانه «ابلیس» و محل تخمگذارى او معرفى مى کند و به دنبال آن مى افزاید: «این جوجه هاى شیطانى از درون سینه هاى آنها خارج شده، در دامانشان حرکت کرد و پرورش یافت» (وَدَبَّ وَ دَرَجَ فی حُجُورِهِمْ).
110-    سپس به بیان مرحله سوّم این نفوذ خطرناک پرداخته، مى فرماید: «کارشان به جایى رسید که شیطان با چشم آنها نگاه کرد و با زبانشان سخن گفت» (فَنَظَرَ بِأَعیُنِهِمْ، وَ نَطَقَ بِاَلْسِنَتِهِمْ)
111-    یعنى سرانجام این تخم شیطانى که مبدّل به جوجه شده بود و پرورش یافت و قوى شد، تبدیل به شیطانى مى شود متّحد با آنها، یعنى در تمام اعضاى آنها نفوذ مى کند به طورى که صاحب شخصیت دوگانه اى مى شوند. از یک نظر انسانند و از یک نظر شیطان، ظاهرشان شبیه انسانهاست، امّا باطنشان شیطانى است.
112-     چشم و گوش و زبان و دست و پاى آنها همه به فرمان شیطان است و طبیعى است که همه چیز را به رنگ شیطانى مى بینند و گوششان آماده شنیدن نغمه هاى شیطان است.
113-    در چهارمین مرحله، به نتیجه نهایى این سیر انحرافى تدریجى پرداخته، مى فرماید:
114-    هنگامى که به این جا رسیدند، شیطان «آنها را بر مرکب لغزشها و گناهان سوار کرد (مرکبى که آنها را به سوى انواع معاصى کبیره و کفر و ضلالت مى کشاند); و سخنان فاسد و هزل و باطل را در نظر آنان زینت بخشید» (فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ، وَ زَیَّنَ لَهُمْ الْخَطَل.(4)
115-    این سخن شبیه همان چیزى است که امام(علیه السلام) در کلام نورانى دیگرى مى فرماید: «اَلا وَ اِنَّ الْخَطایا خَیْل شُمُس حُمِلَ عَلَیْها اَهْلُها; اگاه باشید گناهان و خطاها همچون مرکبهاى سرکش و لجام گسیخته اند که گناهکاران، بر آن سوار مى شوند»!(5)
116-    در پنجمین و آخرین مرحله، مى فرماید: «اعمال آنها اعمال کسى است که شیطان او را در سلطه خود شریک ساخته و سخنان باطل را بر زبان او نهاده است» (فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِکَهُ الشَّیْطانُ فى سُلطانِهِ، وَ نَطَقَ بِالْباطِلِ عَلى لِسانِهِ.(6)
117-    اشاره به این که اعمال آنها به خوبى گواهى مى دهد که «شیطان» در آنها نفوذ کرده و به راهى که مى خواهد مى برد. سخنانشان سخنان شیطانى و نگاه هاى آنها نگاه هاى شیطانى، و در مجموع اعمال آنها ردّ پاى شیطان به خوبى دیده مى شود و در واقع امام(علیه السلام) مى خواهد در این مرحله طریق شناخت این گونه اشخاص را که همان اعمال شیطانى است نشان دهد.
118-    آخرین نکته اى که لازم مى دانیم در این اشاره کوتاه ذکر کنیم این است که طبق صریح بعضى از آیات قرآن، شیاطین منحصر به «ابلیس» و لشکر پنهانى او نیستند; بلکه گروهى از انسانها نیز شیطان نامیده شده اند. چرا که کار آنها عیناً همان کار شیاطین است: «وَ کَذلِک جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِىٍّ عَدُوّاً شَیاطینَ الاِنْس وَ الْجِنِّ یُوحى بَعضُهُمْ اِلى بَعض زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً»;
119-    این چنین در برابر هر پیامبرى دشمنى از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم که به طور سرّى سخنان فریبنده و بى اساس را براى اغفال مردم ـ به یکدیگر مى گفتند).(7)آرى باید مراقب وسوسه هاى همه آنها بود.(8)
120-    امام على علیه‏السلام :هرگاه کسى به نماز ایستد ، ابلیس از این که مى‏بیند رحمت خدا او را فرا گرفته است حسودانه به وى مى‏نگرد .
121-    امام على علیه‏السلام :هرگاه در حال نماز خواب بر تـو غـلبه کرد ، نماز را قطع کن و بخواب ؛ زیرا در چنان حالى نمى‏دانى که براى خودت دعا مى‏کنى یا نفرین .
122-    امام علی علیه السلام : گذشت اوج بزرگواری هاست.
123-    امام علی علیه السلام : بدترین مردم کسی است که خطای دیگران را نبخشد و عیب را نپوشاند.
124-    امام علی علیه السلام : بخشودن تاج خصلت های والای انسانی است.
125-    امام علی علیه السلام : گذشت زکات پیروزی است.
126-    امام علی علیه السلام : گذشت زیور قدرت است.
127-    امام علی علیه السلام : هر که را قدرت مجازات بیشتر است عفو از او پسندیده تر است.
128-    علی (ع) در ضمن وصایای خود به حضرت حسین (ع) فرموده : خوشبخت و رستگار کسی است که علم وعملش ،دوستی و دشمنیش ،گرفتن و رها کردنش ، سخن گفتن و سکوتش ،رفتار و گفتارش تنها بر اساس رضای الهی استوار باشد و بر خلاف امر پروردگار قدمی برندارد.
129-    امیرالمومنین (ع) فرمود : همانا برای این امت دوازده امام هدایت کننده است که از ذریه پیامبرش و از نسل من هستند
130-    امام علی (ع) درباره قول خداوند متعال : و اراده کردیم بر کسانی که در زمین مستضعف هستند منت نهیم و آنها را امامان قرار دهیم و آنها را وارثان زمین گردانیم فرمود : آنها آل محمد هستند . خداوند بعد از آن که ایشان ضعیف واقع شدند ، مهدی آنها را مبعوث می کند . پس ایشان را عزیز و دشمنانشان را خوار می گرداند.
131-    امام علی علیه السلام : شجاعت عزّتى است آماده، ترس ذلّتى است آشكار.
132-    امام علی علیه السلام : سخاوت و شجاعت خصلت هاى والايى هستند كه خداوند سبحان آن دو را در وجود هر كس كه دوستش داشته و او را آزموده باشد مى گذارد.
133-    امام علی علیه السلام : سه كس اند كه جز در سه جا شناخته نمى شوند: بردبار جز در هنگام خشم، شجاع جز در جنگ و برادر جز در هنگام نيازمندى.

تعداد بازدیدکنندگان:2337
تاریخ بارگذاری:1393/3/7
4


نظرات شما
زهرا

- چون نور الهی علی آنقدر قوی است که ما را دفع می‌کند. - پیامبر فرمود گوش تو را چه چیزی کر می‌کند شیطان گفت وقتی امت تو دستانشان را به سوی پروردگار بلند کرده و یا الله و یا رب می‌‌گویند.

دانستنی ها

بنده حق راز ماناییآنچه در عاشورا اتفاق افتاد
تحول ‌پذیریمرگنیروی عادت
القاب آقا صاحب الزمان سوره یسشمع و آینه
نوروز مبارکزندگی یک رنج نیستاسترس
خواص عنابسنگ و مانعوابستگی و تعلقات
عباس "ع" پرواز کننده در عالم بهشتعباس "ع" پرواز کننده در عالم بهشتامام حسین ع
دعانیایشتخت سلیمان
پرفروش ترین داروها دگزامتازونتبریک میلاد حضرت ابوالفضل العباس (ع)
ساز دهنی یا Harmonicaپیاده روی پل طبیعت
فهرست انواع سازهامیوه های مناسب سرماخوردگیچهل قاعده شمس تبریزی