نبوت |
بسم الله الرحمن الرحیمگردآورنده: زهرا حیدری1- نبوت از ماده نباء به معنی خبرآوردن است 2- نبوت در شرح خبر آوردن از جانب خداوند بدون واسطه بشری 3- به جهت رفعت معنوی انبیاء بر دیگر افراد بشر سمت آنان را نبوت خواندند 4- انسانها به تنهائی نمی توانند زندگی کند چرا که او نیازمندیهایی دارد که با همیاری و مشارکت دیگران آنها را برآورده می کند 5- خداوند می تواند چنانکه شاید و باید برای مردم قانون بیاورد 6- خداوند پیامبرانش را در میان آنان مبعوث فرمد و پی در پی رسولانش را به سوی آنان گسیل داشت 7- پیامبران با ابلاغ دستورات خدا حجت را بر آنها تمام کنند و گنجهای پنهانی عقلهایشان را استخراج سازند و آیات قدرت الهی را به آنان نشان دهند 8- دو عامل خودخواهی و ناآگاهی موجب می گردد که همواره افراد بشر در مواردی که منافع انها مشترک و رو در رو می باشد دچار اختلال می شود . 9- تجربه ثابت کرده این مشکل توسط عقل حل نمی شود چون عقل محدود است 10- انسان نه می تواند احکام و تکالیف پیچیده زندگی پی برد و نه توان آن دارد که غریزه خودخواهی را مهار کند
|
11- جنگهای دنیا همه توسط عقلا و به رهبری و فرماندهی خرمندان و باسوادها صورت می گیرد 12- تنها منبعی که این دو نیاز را تامین می کند همانا منبع وحی و نبوت و مکتب انبیاء است 13- انبیاء از سویی وظائف و تکالیف بشر را مشروحاً و در ابعاد گوناگون بیان می دارند 14- انبیاء انسان را به سعادت و خوشبختی و بهشت جاوید نوید و به عذاب ابد و دوزخ سرمد بیم می دهند 15- و از این رهگذر و به وسیله دو غریزه بیم و امید غریزه خودخواهی وی را مهار می کند 16-
قرآن هدف بعثت انبیاء را سوره بقره آیه 214 بشر به موجب سرشت اولین خود
اختلاف گرا و ستیزه جو است و خدا پیامبران را بیم دهنده و مژده دهنده
فرستاده تا صلح و صفا برقرار کند. 17- اذخلو فی السلم کافه همگی به زیر خیمه توافق و ساز واری در آیند 18- بارزترین کاربرد نبوت در زندگی بشر در راستای رفع اختلاف نبوت آخرین پیامبر خدا می باشد 19- در مدت 23 سال در شرایطی نامساعد که جهل و نادانی بود اختلافات را ریشه کن کرد و محیط را به اخوت و دوستی مبدل نمود 20- برابری و عدالت اجتماعی بخشی از برنامه جامعه اختلاف برانداز مکتب وحی است 21- نبوت با رسالت ملازمت دارد یعنی کسی که به مقام نبوت و پیامبری برگزیده می شود مقام رسالت و پیام رسانی را نیز دارد 22- در اصطلاح کلامی نبوت و رسالت ملازم اند . 23- قرآن آن جا که از نبوت عامه سخن می گوید گاه واژه نبی و گاه واژه رسول را به کار می برد 24- کان الناس امه واحده فبعث الله النبین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق 25- از جنبه کلامی میان نبوت و رسالت تفاوتی وجود ندارد 26- رسول پیامبری است که مامور ابلاغ پیام های الهی است ولی نبی پیامبری است که حامل پیام های الهی است 27- نظریه دوم از منظر کلام و با توجه به فلسفه نبوت میان نبی و رسول فرق نیست ولی از جنبه های دیگر فرق است 28- نظریه سوم این فرق را بر اساس کتاب و شریعت دانسته اند یعنی چون مامور هدایت و رهبری دارند فرقی ندارند 29- ولی در قرآن اینطور نیست زیرا قرآن حضرت اسماعیل را رسول نامیده در حالی که او صاحب کتاب و شریعت نیست . 30- واذکر فی الکتاب اسماعیل انه کان صادق الوعد و کان رسولاً نبیا 31- عموم پیامبران را رسول نامیده است 32- و لقد بعثنا فی کل امه رسولا ان اعبدوالله و اجتنبوا الطاغوت 33- فلسفه نبوت از دو دیدگاه ایت یکی از دیدگاه وحی و دیگری عقل 34- قرآن هدف از بعثت پیامبران را مربوط به نبوت عامه و برخی دیگر نبوت خاصه است 35- هدف پیامبران دعوت به یکتا پرستی و مبارزه با شرک و بت پرستی 36- خداوند برای حل اختلاف آنان پیامبران را که بشارت دهنده بودند فرستاد تامبنای داوری در اختلاف آنان باشد 37- پیامبران برای برپائی قسط و عدل در جامعه بشری آمده اند 38-
تعلیم و تربیت از اساسی ترین ارکان سعادت فرد و جامعه بشری است و پیامبران
برای راهنمائی بشر به مسیر سعادت و کمال برانگیخته شده اند 39- انسان ظرفیت و استعداد ویژه دارد و نیاز به هدایتگران بیرونی نیز نیازمند است 40- حضرت امام علی موارد زیر را به عنوان اهداف بعثت پیامبران بیان کرده 41- تجدید میثاق فطری میان انسان و خدا 42- یادآوری نعمت های الهی بر بشر 43- تبلیغ احکام الهی و احتجاج بر آدمیان 44- شکوفا ساختن عقول بشر 45- نشان دادن نشانه های قدرت الهی در جهان آفرینش به آنان 46- اتمام حجت بر بشر رد لئلا تحب الحجه لهم یشرک الاغدار الیهم 47-
در نهج البلاغه راجع به نبوت آمده زمانی که بیشترین آفریدگان خدا فرمان
خدا را دگرگون کردند و حق خدا را ندانسته و رقیبان او را پذیرفتند در چنین
زمانی خدا پیامبرش را برانگیخت 48- آغاز بعثت نبوی در قالب وحی قرآنی نبوده است 49- قرآن یک نزول بیشتر ندارد و آن هم نزول تدریجی است که بر پیامبر نازل شده 50- آغاز بعثت بیست و هفتم رجب و ابتدای نزول آیات در بیداری شب قدر بوده است 51-
پیامبر در 27 ربیع الاول از طریق ندای غیبی پیام رسالت خود را دریافت می
کند و در شب قدر دوباره با کلام وحی و آیات قرآنی بر انگیخته می شود تا
رسالت علنی شود . 52- حضرت علی فرموده خداوند پاک و منزه پیامبر را به حق مبعوث کرده و سپس قرآن بر او نازل شد 53- در سوره علق آمده در عهد قرآن وظیفه تعلیم و تبلیغ به علما منتقل شده و علما از این نظر جانشین انبیاء می شود 54- قرآن در سراسر آیاتش بشر را به تعلق و استدلال و مشاهده عینی و تجربی طبیعت و تاریخ و فهم عمیق دعوت می کند 55- در نبوت عامه به بررسی ادله و اصولی که بنابر آنها وجود انبیاء ضروری است می پردازد 56- از آنجائی که عده ای ادعای پیامبری از سوی خداوند متعال داشته اند لذا نمی توان به نبوت عامه اکتفا نمود 57- البته بحث نبوت عامه مقدمه ای است بر بحث نبوت خاصه 58- در متون دینی از عقل به عنوان رسول باطنی نام برده شده 59- عقل عملی مقدمات حکم خود را از احساسات باطنی می گیرد که در هر انسانی در آغاز وجودش بالفعل موجود است 60-
ما ابناء بشر هرگز از نبوت بی نیاز نیستیم چون نبی کسی است که از ناحیه
خدا موید شده و عقل خود ما نیز بر نبوتش را تائید کرده 61- در آیه
157 اعراف کسانیکه از فرستاده پیامبر امی پیروی می کنند پیامبری که صفاتش
را در تورات و انجیلی که به صورت مکتوب نزدشان است می یابند که معروف امر و
از منکر نهی می کند . 62- در آیه بالا ایشان پاکیزه را حلال و
ناپاکی ها را تحریم می کند و بارهای سنگین و زنجیرهائی را که بر آنها بود
از دوش آنها بر می دارد 63- آیه بالا از یک سو اشاره به گواهی
پیامبران پیشین می کند و از سوی دیگر به عظمت محتوای دعوت پیامبر اشاره
دارد و از سوی دیگر پاره ای از صفات او را به عنوان شاهدی بر حقانیتش است .
64- در آیه 128 توبه به یقین رسولی از میان شما می آید که رنجهای
شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مومنان رئوف و
مهربان است 65- در آیه 6 سوره کهف گوئی می خواهی خود را به خاطر اعمال آنها از غم و اندوه هلاک کنی اگر به این گفتار ایمان نیاورند. 66- 48 عنکبوت تو بیش از این کتابی نخواندی و چیزی نمی نوشتی مبادا کسانی در صدد ابطال سخنان تو هستند 67- در قرآن کراراً آمده آنان هرگز اجر و مزدی نمی خواستند و نسبت به پاداش ها مادی بی اعتنا بودند 68- در آیه 21 یس از کسانی پیروی کنید که از شما اجر و پاداشی نمی خواهند و خود هدایت یافته اند 69-
در آیه 28 و 29 سوره کهف هرگز این قشر مستضعف مومن را رها مکن و با کسانی
باش که پروردگار خود را صبح و شام می خوانند و تنها رضای او را می طلبند 70- مدعیان دروغین سعی دارند با صاحبان زر و زور همراه گردند و از آنها منتفع شوند 71- ویژگی های وحی عبارت است از اشاره سریع به نوشتار رسالت و گاهی اعلام به رمز و تعریض و زمانی به الهام و کلام پنهان 72- وحی غالباً از سنخ علم و ادراک است نه از جنس و عمل 73- وحی برگرفته از مفهوم هستی است و چون برگرفته از مفهوم هستی است ماهیت ندارد 74- وحی از غالباً از جنس تعلیم است و ازاین رو ویژگی های منشور و مرموز بودن را داراست 75- بدون تردید آنچه پیامبران بعنوان وحی درک می کنند نیازی به تکرار و پشتوانه برهان ندارد 76- پیامبران عمیق ترین و سنگین ترین مسائل متافیزیک و مسائل فیزیکی را به روشی نو می بینند 77- پیامبران جز از راه وحی لب به سخن نمی گشایند نطق او از هوی و آفت های نفسانی محفوظ است 78- حس او تخیل او و شهود او عقل او همه از خطا مصون اند 79- نخست شهود می بینند سپس با تعقل برهانی لب به استدلال و نطق می گشایند. 80- سخن او یا عارفانه یا حکیمانه یا متکلمانه یا فقیهانه 81- در احادیث فراوان می خوانیم رویاهای صادق و راست پاره ای از اجزا نبوت به شمار می رود 82-
قرآن آمده خدا بر مومنان منت نهاده هنگامی که در میان آنها پیامبری از
خودشان برانگیخت که آنها را بر آنان بخواند آیات خدا را 83- حضرت علی فرموده خداوند محمد را به حق بر انگیخت تا به کتاب متقن و محکم بندگان را از بت پرستی به خدا پرستی آورد 84-
درباره رسالت حضرت محمد آمده ما تو را به حق به سوی خلق فرستادیم تا بشارت
دهی و بشر سالی و هیچ امتی نبود جز آن که میانشان ترسانیده ای بوده است 85- ما تو را به رسالت فرستادیم تا بر نیک و بد خلق گواه باشی و خوبان را به رحمت الهی مژده دهی و بدان را از عذاب خدا بترسانی 86-
ای محمد تو را به رسالت فرستادیم که بیش از این هم پیغمبران و امت های
دیگر جانشینان بود تا بر امت آن چه از ما به وحی بر تو رسد تلاوت کنی 87- راه های شناسائی پیامبران راستین 1-معجزه 2- خبر دادن پیامبر پیشین 3- شواهد و قرائن قطعی 88- معجزه نخستین دلیل نبوت است که در قرآن اغلب با آیه بینه و برهان یاد شده 89- اگر پیامبری صریح پیامبر دیگری را به عنوان پیامبر خدا معرفی کند پیامبری آن شخص اثبات می شود مانند معرفی هارون از سوی موسی 90-
جمع آوری قراین راه دیگری برای اثبات نبوت است باید طوری باشد که انسان از
مجموع آنها یقین پیدا کند که مدعی نبوت فرستاده خداست. 91- قراینی که درباره پیامبران می تواند پیگیری شود عبارت است 92- 1-بررسی خصوصیات روحی و اخلاقی مدعی زهد و بی رغبتی او به مال و جاه و سوابق زندگی او در میان مردم 93- محیطی که از آن برخاسته است 94- رهاورد آئین او از نظر معارف و احکام 95- در شناسائی معارف از قبیل صفات خدا و آن چه مربوط به معاد و مبدا است از صحیح ترین راه وارد شود 96- در بیان نظام های اخلاقی و اجتماعی جامعه را به عالی ترین نظام رهبری نماید 97- و باطریقی دور از افراط و تفریط فضائل انسانی و سجایای اخلاقی را میان پیروان خود پرورش دهد 98- آنان را از سوق به ناپاکی ها و صفات پست باز دارد این محتویات خود می تواند گواه ارتباط او با خدا باشد 99- ثبات و پایداری در راه دعوت و مطابقت گفتارها با کردارهایش 100- بررسی روش و ابزارهائی که برای پیش برد آئین خود به کار می گیرد می تواند راست گوئی یا دروغ گوئی او را اثبات رساند 101- وضع پیروان او نیز راهی برای شناخت نبوت است 102-
هر گاه بیشترین نزدیکان او کاملاً از وضع زندگی اش آگاهی دارند به وی
ایمان آوردند و با غالب کسانی که به وی گرویدند از اهل خرد بودند می توان
نتیجه گرفت او پیامبر است 103- تمامی راههای شناخت پیامبر فراهم بودن و نبوت و رسالت آن حضرت قطعی و یقینی است 104- مقام امامت مقامی است که در رتبه بالاتری از مقام نبوت قرار گرفته است 105- فرق نبی و امام در این است که به نبی وحی می شود ولی به امام نه 106- نبی دارای هدایت تشریعی و به اصطلاح ارایه کننده طریق است اما امام هدایت تکوینی دارد 107- بعضی نظریات راجع به فرق نبی و رسول 108- رسول کسی است که مبعوث به شرع جدیدی شده باشد و نبی اعم از او کسی است که شرع سابق را تبلیغ کند 109- رسول کسی است که دارای کتاب باشد ونبی آن کسی است که کتاب نداشته باشد 110- رسول کسی است که دارای کتاب باشد ولی فی الجمله نسخ شده باشد و نبی کسی است که چنین نباشد 111-
رسول کسی است که به او وحی شود و مامور به ابلاغ هم باشد ولکن نبی کسی است
که از طرف خدا به او وحی شده خواه مامور رساندن وحی به مردم باشد یا نباشد
112- اهل نبوت مبتنی بر نگاه توحیدی به جهان است 113- نبی
با ولایت خویش از خداوند یا فرشته او معانی ای را اخذ می کند که همان معانی
او را به کمال مرتبه خویش در ولایت و نبوت می رساند 114- اصطلاح نبی بیش از سیصد بار در کتاب عهد قدیم آمده 115- الهام وحی به پیامبران گاهی با واسطه و از طریق یک فرشته انجام می شده است 116- و گاهی وحی بدون واسطه انتقال داده می شود 117- گاهی خداوند حقایق وحی را بر موجودی از قبیل کوه و درخت تجلی نموده و نبی از آن طریق معارف را دریافت می کرده 118-
نبی با ولایت خویش از خداوند یا فرشته او معانی ای را اخذ می کند که همان
معانی او را به کمال مرتبه خویش در ولایت و نبوت می رساند 119- این ممکن نیست مگر با شریعت . شریعت نیز کتاب و سنت و احکام فقهیه و اجماع علماست.
|
|
تعداد بازدیدکنندگان: | 1685 |
تاریخ بارگذاری: | 1393/4/8 |
|